8u40 Handen ontsmetten + individueel onthaal
De kleuters
Er is even tijd om rustig aan de dag te beginnen met een persoonlijk babbeltje/boekje lezen/ vrij te tekenen.
9u00 Klassikaal onthaal
ü Aanwezigheidsbord:
We kijken wie er is vandaag op school? Wie missen we? Zo kan het kindje van de dag al meteen zeggen wie er aanwezig/afwezig is.
Ondertussen overloopt de leerkracht de kleuters (dit adhv een taalspelletje, bewegingsspelletje,..)
ü Dagkalender:
We zingen een liedje ‘varieert’ en zeggen een versje ‘Maandag kijk ik naar de maan,…’ rond de dagen van de week. Het kindje van de dag benoemt de dag van de week. In de loop van het schooljaar komen er ook nog enkele begrippen bij: gisteren, morgen, overmorgen, eergisteren, eerste dag, laatste dag,..
Het kindje van de dag mag dan ook x aantal keer (naargelang weekend, vakantie,..) drukken op het oranje dagmannetje zodat deze ook correct staat met de dagkalender. Hij/zij mag ook een kruisje zetten op de jaarkalender. Hierbij bekijken we ook de cijfers van die dag.
ü Weerkalender:
We starten met een weerliedje ‘Hocus Pocus’. Daarna kiest het kindje van de dag het juiste weersymbooltje. (Winter/zomer -> eventueel ook de buitenthermometer)
ü Weekoverzicht:
Op maandag hangen we de activiteiten uit die doorheen de week worden gegeven.
We bekijken per dag de daglijn wat er allemaal staat te gebeuren. Belangrijke gebeurtenissen worden op voorhand omhoog gehangen.
ü Contractbord:
Elke maandagochtend wordt deze samen met de kleuters omhoog gehangen en uitgelegd zodat ze gedurende de hele week de tijd hebben om deze af te werken.
ü Takenbord:
Elke maandagochtend krijgen de kleuters gedurende de hele week een opgelegde taak. Dit kan gaan van boodschapper, boterhammendoosdrager,…. tot vegen.
9u20 Klassikaal momentje
ü Tussendoortje:
In de klas is er een tussendoortjeskast (beweging, muziek, taal, wero, relaxatie,..). Het kindje van de dag mag dan één symbooltje/luikje kiezen. De juf neemt er een kaartje uit en dit voeren ze klassikaal uit. Als bewegingstussendoortje gebruiken we de dvd van Bieba en Loeba. Telkens dezelfde oef. per week.
ü Godsdienstmomentje:
De lichten worden uit gedaan, het kaarsje wordt a.d.h.v. een liedje aangestoken, we maken een kruisteken en vouwen onze handen. We vertellen een kort Bijbelverhaal of zingen een liedje (gebedsdobbelsteen).
ü Aanbreng nieuw thema met meegebracht materiaal:
· Tik-Tak
· Poppenspel
· Wero-activiteit: waarneming, ontdekken, sorteren,..
· Liedje of versje aanbrengen
ü Verjaardag vieren:
· De kleuter krijgt 1 dag op voorhand de verjaardag tas mee
naar huis. Indien dit op maandag voorvalt, wordt de
verjaardag tas op vrijdag mee naar huis gegeven.
· De verjaardagskronen zijn op voorhand allemaal gemaakt en
staan bovenaan de kast. De kleuters kiezen
wel op voorhand de kleuren, vorm, versiering,...
· Daarna bekijken we samen de verjaardag map en vieren zo
de verjaardag:
® We zingen een verjaardag lied
® Hoeveel jaar wordt de kleuter
® De kleuter krijgt een kroon
® We maken vuurwerk
® We blazen kaarsjes uit
® We maken muziek en dansen in het rond
® We maken een verjaardagsslinger om thuis omhoog te
hangen
® We eten een gezamenlijke traktatie dat individueel verpakt is
(bv: een stuk fruit, een aangekochte cake, individueel verpakte cupcakes,..)
® In de loop van de dag spelen we dan het
gezelschapsspel, lezen we het boekje voor of
bekijken/beluisteren het gene wat wordt
meegebracht
· Elke maand worden de jarigen van die periode met de hele school nog eens extra in de aandacht gezet
9u50 Gezamenlijk koek-en drankmoment + handen wassen
DINSDAG EN DONDERDAG = FRUITDAG
10u05 Toiletbezoek + handen
wassen
Daarna jassen aan (in de winter: mutsen, wanten en sjaal)
10u20 Speeltijd + handen ontsmetten
10u45 Activiteitenaanbod
ü Aanbod (beeldende, denkspelen, taalspelletjes,...) met de juf:
Dit aanbod gebeurt steeds aan de hoofdtafel en met maximum 6 kleuters tegelijkertijd. Nadien kan er doorgeschoven worden zodat iedereen eens aan bod kan komen.
ü Aanbod hoeken in de klas met keuzesysteem:
Per activiteitenaanbod (3 x per dag: één in de voormiddag en twee in de namiddag) kunnen de kleuters kiezen tussen verschillende hoeken om in te spelen. Het is de bedoeling dat de kleuter blijft bij zijn/haar keuze die hij/zij maakte aan het keuzebord gedurende een bepaalde tijd. Elke week worden deze hoeken aangepast naargelang het aanbod.
De kleuter neemt bij dit moment zijn/haar symbooltje uit de doos en hangen het bij de desbetreffende keuze die ze nemen.
ü Aanbod contractbord:
Dit is een bord aangepast aan de individuele noden van de kleuters. Hier worden per week enkele activiteiten/hoeken opgehangen die aangegeven worden met een pictogram en de symbolen van de kleuters. Wanneer een bepaalde activiteit goed uitgevoerd is, mag de kleuter zelf zijn/haar symbooltje terug in de doos leggen. De kleuters mogen zelf bepalen wanneer ze deze gaan uitvoeren, zo leren de kleuters omgaan met plannen, tijd, indelen,… maar het is wel de bedoeling dat alle symbolen tegen vrijdagmiddag van het contractbord zijn zodat iedereen vrij kan spelen op vrijdagnamiddag.
ü opruimen in de klas:
Na elk speelmoment wordt er ook 10 minuten op voorhand opgeruimd. Dit wordt aangegeven met een willekeurig liedje. Wie klaar is met opruimen, mag zich rustig in de kring bezig houden met een wachtspelletje of een boek.
11u30 Klassikaal moment
We eindigen de voormiddag steeds met een klassikaal moment zoals een
ü Evaluatiegesprekje
ü Aanleren van een lied
ü Vertellen van een verhaal
ü Versjes aanbrengen
ü We spelen een spelletje
ü Godsdienstmomentje
ü Tik tak
11u40 Toiletbezoek + handen wassen
11u50 Middagpauze (op woensdag 12u25) + handen wassen
Wij eten gezamenlijk in de klas samen met de juf
13u00 Jas uitdoen + handen ontsmetten
Kleuters hangen hun jas aan de kapstok (eigen symbooltje met naam)
13.10 Kort middagonthaal (een klassikaal momentje kan ook)
ü Vertellen van een verhaal
ü Godsdienstmomentje
ü Spelen met een versje of een liedje
13u20 Activiteitenaanbod a.d.h.v. het keuzesysteem
Extra:
Puzzelmomenten met puzzelkaarten
Fijnmotorisch werken kan worden aangeboden
Denkspelen kan worden aangeboden
Vrijdag = vrij spel
Aanbod in de verschillende hoeken met keuzesysteem
De juf speelt mee met de kleuters en observeert verschillende zaken zoals taal, spel, samenspel, opdrachtbegrip, fantasiewereld,..
14u40 Klassikaal moment
ü Kringspelletje, muziekmoment,...
ü dagafsluiting.
ü Samen met ‘Flo’ en ‘Flor’ blikken we terug op de voorbije dag.
ü Het ‘tot morgen’-liedje wordt gezongen.
14u55 drank-/koekmoment + boekentas maken + Toiletbezoek + handen wassen
15u15 speeltijd!
15u30 Handen ontsmetten,boekentassen nemen.
We gaan naar huis.
Wonderwijs Haasdonk, Poerdam 1, 9120 Haasdonk
telefoon: 03 775 72 00 e-mail: wonderwijs@sgkei.be