8u40  Handen ontsmetten + individueel onthaal

De kleuters

  • hangen hun jas aan de kapstok (eigen symbooltje met naam)
  • Dinsdag en donderdag fruitdoosjes in de fruitmand
  • Maandag de brieventas in de brieventasdoos die steeds zal klaarstaan.
  • Wanneer we iets meebrengen rond een thema, nemen we dit mee in de klas
  • Kleuters zetten hun boekentas in het boekentassenrek.

 

Er is even tijd om rustig aan de dag te beginnen met een persoonlijk babbeltje/boekje lezen/ vrij te tekenen.

 

9u00   Klassikaal onthaal

  • Goeiemorgenlied wordt gezongen (dit verandert in de loop van het schooljaar)
  • Kindje van de dag wordt gekozen (met het keuzeliedje ‘rommeldebom’). Deze kleuter mag dan ook naast de juf zitten en kiest een vriendje om telkens vooraan in de rij te staan.
  • We maken de klaspoppen ‘Flo’ en ‘Flor’ wakker met een versje. Ze wensen iedereen persoonlijk een goeiemorgen met een knuffel, een high five, een zoen,... (elke dag gevarieerd)
  • We zetten nadien de kalenders juist:

ü  Aanwezigheidsbord:

We kijken wie er is vandaag op school? Wie missen we? Zo kan het kindje van de dag al meteen zeggen wie er aanwezig/afwezig is.

Ondertussen overloopt de leerkracht de kleuters (dit adhv een taalspelletje, bewegingsspelletje,..)

ü  Dagkalender: 

We zingen een liedje ‘varieert’ en zeggen een versje ‘Maandag kijk ik naar de maan,…’ rond de dagen van de week. Het kindje van de dag benoemt de dag van de week. In de loop van het schooljaar komen er ook nog enkele begrippen bij: gisteren, morgen, overmorgen, eergisteren, eerste dag, laatste dag,..

Het kindje van de dag mag dan ook x aantal keer (naargelang weekend, vakantie,..) drukken op het oranje dagmannetje zodat deze ook correct staat met de dagkalender. Hij/zij mag ook een kruisje zetten op de jaarkalender. Hierbij bekijken we ook de cijfers van die dag.

ü  Weerkalender:

We starten met een weerliedje ‘Hocus Pocus’. Daarna kiest het kindje van de dag het juiste weersymbooltje. (Winter/zomer -> eventueel ook de buitenthermometer)

ü  Weekoverzicht:

Op maandag hangen we de activiteiten uit die doorheen de week worden gegeven.

We bekijken per dag de daglijn wat er allemaal staat te gebeuren. Belangrijke gebeurtenissen worden op voorhand omhoog gehangen.

ü  Contractbord:

Elke maandagochtend wordt deze samen met de kleuters omhoog gehangen en uitgelegd zodat ze gedurende de hele week de tijd hebben om deze af te werken.

ü  Takenbord:

Elke maandagochtend krijgen de kleuters gedurende de hele week een opgelegde taak. Dit kan gaan van boodschapper, boterhammendoosdrager,…. tot vegen.

 

9u20     Klassikaal momentje

ü  Tussendoortje:

In de klas is er een tussendoortjeskast (beweging, muziek, taal, wero, relaxatie,..). Het kindje van de dag mag dan één symbooltje/luikje kiezen. De juf neemt er een kaartje uit en dit voeren ze klassikaal uit. Als bewegingstussendoortje gebruiken we de dvd van Bieba en Loeba.  Telkens dezelfde oef. per week.

ü  Godsdienstmomentje:

De lichten worden uit gedaan, het kaarsje wordt a.d.h.v. een liedje aangestoken, we maken een kruisteken en vouwen onze handen. We vertellen een kort Bijbelverhaal of zingen een liedje (gebedsdobbelsteen).

ü  Aanbreng nieuw thema met meegebracht materiaal:

·         Tik-Tak

·         Poppenspel

·         Wero-activiteit: waarneming, ontdekken, sorteren,..

·         Liedje of versje aanbrengen

ü  Verjaardag vieren:

·         De kleuter krijgt 1 dag op voorhand de verjaardag tas mee

       naar huis. Indien dit op maandag voorvalt, wordt de  

       verjaardag tas op vrijdag mee naar huis gegeven.

·         De verjaardagskronen zijn op voorhand allemaal gemaakt en

       staan bovenaan de kast. De kleuters kiezen  

       wel op voorhand de kleuren, vorm, versiering,...

·         Daarna bekijken we samen de verjaardag map en vieren zo

       de verjaardag:

®     We zingen een verjaardag lied

®     Hoeveel jaar wordt de kleuter

®     De kleuter krijgt een kroon

®     We maken vuurwerk

®     We blazen kaarsjes uit

®     We maken muziek en dansen in het rond

®     We maken een verjaardagsslinger om thuis omhoog te  

       hangen

®     We eten een gezamenlijke traktatie dat individueel verpakt is

      (bv: een stuk fruit, een aangekochte cake, individueel verpakte cupcakes,..) 

 

®     In de loop van de dag spelen we dan het

       gezelschapsspel, lezen we het boekje voor of

       bekijken/beluisteren het gene wat wordt

       meegebracht

·         Elke maand worden de jarigen van die periode met de hele school nog eens extra in de aandacht gezet

 

9u50  Gezamenlijk koek-en drankmoment + handen wassen

               DINSDAG EN DONDERDAG = FRUITDAG

 

10u05  Toiletbezoek + handen wassen
                Daarna jassen aan (in de winter: mutsen, wanten en sjaal)

 

10u20  Speeltijd + handen ontsmetten

 

10u45 Activiteitenaanbod

ü  Aanbod (beeldende, denkspelen, taalspelletjes,...) met de juf:

Dit aanbod gebeurt steeds aan de hoofdtafel en met maximum 6 kleuters tegelijkertijd. Nadien kan er doorgeschoven worden zodat iedereen eens aan bod kan komen.

ü  Aanbod hoeken in de klas met keuzesysteem:

Per activiteitenaanbod (3 x per dag: één in de voormiddag en twee in de namiddag) kunnen de kleuters kiezen tussen verschillende hoeken om in te spelen. Het is de bedoeling dat de kleuter blijft bij zijn/haar keuze die hij/zij maakte aan het keuzebord gedurende een bepaalde tijd. Elke week worden deze hoeken aangepast naargelang het aanbod.

De kleuter neemt bij dit moment zijn/haar symbooltje uit de doos en hangen het bij de desbetreffende keuze die ze nemen.

ü  Aanbod contractbord:

Dit is een bord aangepast aan de individuele noden van de kleuters. Hier worden per week enkele activiteiten/hoeken opgehangen die aangegeven worden met een pictogram en de symbolen van de kleuters. Wanneer een bepaalde activiteit goed uitgevoerd is, mag de kleuter zelf zijn/haar symbooltje terug in de doos leggen. De kleuters mogen zelf bepalen wanneer ze deze gaan uitvoeren, zo leren de kleuters omgaan met plannen, tijd, indelen,… maar het is wel de bedoeling dat alle symbolen tegen vrijdagmiddag van het contractbord zijn zodat iedereen vrij kan spelen op vrijdagnamiddag.

ü  opruimen in de klas:

Na elk speelmoment wordt er ook 10 minuten op voorhand opgeruimd. Dit wordt aangegeven met een willekeurig liedje. Wie klaar is met opruimen, mag zich rustig in de kring bezig houden met een wachtspelletje of een boek.

 

11u30 Klassikaal moment

We eindigen de voormiddag steeds met een klassikaal moment zoals een

ü  Evaluatiegesprekje

ü  Aanleren van een lied

ü  Vertellen van een verhaal

ü  Versjes aanbrengen

ü  We spelen een spelletje

ü  Godsdienstmomentje

ü  Tik tak

 

11u40 Toiletbezoek + handen wassen

 

11u50     Middagpauze (op woensdag 12u25) + handen wassen

           Wij eten gezamenlijk in de klas samen met de juf

 

13u00   Jas uitdoen + handen ontsmetten

       Kleuters hangen hun jas aan de kapstok (eigen symbooltje met naam)

 

13.10   Kort middagonthaal (een klassikaal momentje kan ook)

ü  Vertellen van een verhaal

ü  Godsdienstmomentje

ü  Spelen met een versje of een liedje

 

13u20 Activiteitenaanbod a.d.h.v. het keuzesysteem

  • We werken enkel nog af wat we in de voormiddag opgestart hebben.
  • Af en toe breng ik nog iets nieuws aan bv. Wero-activiteiten: op uitstap, onderzoeken,..
  • Bij goed weer gaan we ook soms buiten spelen (zandbak, buitenspeelgoed, fietsen...)

Extra:

Puzzelmomenten met puzzelkaarten

Fijnmotorisch werken kan worden aangeboden

Denkspelen kan worden aangeboden

 

Vrijdag = vrij spel

 

   Aanbod in de verschillende hoeken met keuzesysteem

   De juf speelt mee met de kleuters en observeert verschillende zaken zoals taal, spel, samenspel,     opdrachtbegrip, fantasiewereld,..

 

14u40  Klassikaal moment

ü  Kringspelletje, muziekmoment,...

ü  dagafsluiting. 

ü  Samen met ‘Flo’ en ‘Flor’ blikken we terug op de voorbije dag. 

ü  Het ‘tot morgen’-liedje wordt gezongen.

 

14u55  drank-/koekmoment + boekentas maken + Toiletbezoek + handen wassen

 

15u15 speeltijd!

 

15u30 Handen ontsmetten,boekentassen nemen.

             We gaan naar huis.